Ben jij MKB ondernemer die de administratie last wil verminderen in je bedrijf?

In deze podcast stip ik een paar problemen aan die verholpen kunnen worden met procesoptimalisatie.

Een van de belangrijkste ingrediënten om de klanttevredenheid te waarborgen is het nakomen van afspraken. Met mijn ervaring in klanttevredenheidsonderzoeken, heb ik keer op keer geconstateerd dat dat cruciaal is. Het zorgt voor behoorlijke irritatie en ontevredenheid wanneer afspraken niet worden nagekomen. Daarom is het van belang om de klantafspraken goed te borgen in je processen. Meer hierover in de podcast.

Daarnaast zie ik vaak problemen in de facturatie. Bijvoorbeeld verkeerd factureren, waardoor je met creditnota’s hebt te maken en betalingen die langer op zich laten wachten. Ik constateer ook regelmatig dat niet alle diensten of producten worden gefactureerd, waardoor je omzet mist. En ondertussen heb je wel de kosten hiervoor gemaakt. Ik noem dit de makkelijkste weg om je omzet te verhogen, want je klant ging al akkoord met de prijsstelling voor de diensten en producten, maar heeft er geen factuur voor ontvangen. Zonde!

Herken jij een of meer van deze uitdagingen binnen je bedrijf? Dan kom ik graag met jou in gesprek om eens te sparren over de mogelijkheden.