Klantsegmentatie

Zo efficiënt en winstgevend mogelijk je klanten bedienen en groeien, hoe doe je dat?

Klantsegmentatie kan daar heel goed bij helpen. Stel je hebt 2 ‘top’ klanten die een groot deel van jouw omzet realiseren. En 150 klanten met een gemiddelde omzet en 300 klanten met een kleinere omzet. Natuurlijk verdient elke klant aandacht. De vraag is hoe je die aandacht zo goed mogelijk gaat inzetten met jouw verkoopteam. En welke ‘medium’ klanten kunnen doorgroeien naar een ‘top’ klant en welke ‘kleine’ klanten kunnen doorgroeien naar een ‘medium’ klant.

Het is goed te weten hoeveel potentieel er nog is bij je klanten, zodat je met je klant kunt samenwerken naar die groei.

Het helpt dan om je klanten in te delen in segmenten. Segmenteren kan op diverse gebieden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsgrootte, branche, toepassing van jouw producten, inkoopgedrag. De aandacht die je geeft aan klanten kun je bepalen per segment. Mijn ervaring is dat ‘top’ klanten vaak veel aandacht vragen en dat is ook logisch. Een deel van de ‘medium’ klanten zal dat ook doen. Maar vergeet niet het contact te onderhouden met de overige ‘medium’ klanten en ‘kleine’ klanten. Het zou toch zonde zijn als je klanten, waaronder potentiele groeiers, geen aandacht geeft en verliest aan de concurrentie. Bepaal daarom per segment wat een gewenste contactstrategie is.

En als je dan eenmaal je segmentatie hebt opgezet, dan kun je kijken wat een goed productaanbod is bij deze klantgroep. Welke klanten uit dit segment nemen deze producten al af en vooral welke klanten nemen nog niet alle relevante producten af. Mooie informatie voor jouw verkoopteam om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn met jullie aanbod. Het geeft ook een beter beeld wat de behoeftes zijn van je klantsegmenten. En lanceer je een nieuw product dan weet je goed in te schatten welke klanten je hiervoor kunt benaderen.

Klantsegmentatie kun je ook gebruiken om inzage te krijgen welke klantsegmenten extra aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf. Zo kun je ook gericht gaan zoeken naar nieuwe klanten binnen die segmenten. Ook weer een goede acquisitie richtlijn voor jouw verkoopteam om je bedrijf te laten groeien.

Heb jij klantsegmentatie al in gebruik en ingeregeld in je werkprocessen? Mocht je er vragen over hebben, dan kom ik graag een keer met je sparren. Stuur mij een berichtje en we plannen een afspraak in.