Ervaar je dat je stagneert in de groei van je onderneming doordat afdelingen niet goed samenwerken?

Met het 3 maanden programma ‘Samenwerken Versterken’ nemen we het gehele proces tussen de diverse functies en afdelingen onder de loep en lossen we de knelpunten op. Samen met een team van medewerkers binnen jouw onderneming zetten we een nieuw proces op waarbij duidelijke afspraken zijn over de taken en verantwoordelijkheden.

Aan het einde van de 3 maanden heb je een slim en efficiënt proces met goede samenwerking tussen de teams.

Herken je dit?

Je wilt graag doorgroeien met je onderneming, maar je merkt dat meer klanten nu voor meer problemen zou zorgen. Zo nu en dan word je geleefd en ervaar je dat de samenwerking tussen teams niet goed verloopt en zorgt voor problemen in je onderneming. Door miscommunicaties en verschillende inzichten herhalen de problemen zich en gebeuren er onnodige fouten. Door de hectiek is er geen tijd om het probleem goed aan te pakken en wie neemt daar de leidende rol in? Meerdere functies/afdelingen werken in dit werkproces en ieder heeft zijn eigen inzicht. Je loopt vast in discussies en ondertussen lossen de problemen zich niet op.

Met een objectieve blik, neutrale positie en de proceskennis en technieken die ik beheers, kan ik je helpen om tot de kern van het probleem te komen. Met een team, samengesteld uit verschillende functies/afdelingen, werken we gezamenlijk aan een oplossing. Met hun betrokkenheid wordt de oplossing breed gedragen en wordt het probleem werkelijk aangepakt. Waardoor na dit traject beter wordt samengewerkt en gebeuren er minder onnodige fouten en herstelwerk met bijbehorende kosten binnen je onderneming. Zo win je ook tijd om meer werk aan te kunnen met hetzelfde team.

Een basis voor groei en meer rendement

Als je eenmaal inzichtelijk hebt wat de groei van je onderneming blokkeert, dan kun je de oorzaken aanpakken met een gerichte oplossing. Beter en sneller samenwerken met minder fouten. Je bespaart tijd en kosten. Tijdens het programma ‘Samenwerken Versterken’ maken we binnen 3 maanden impact voor zowel de processen als de samenwerking onderling.

Programma ‘Samenwerken Versterken’

Tijdens het programma ‘Samenwerken Versterken’ werk ik samen met een team van medewerkers in je onderneming. De medewerkers zijn werkzaam in het proces en bekend is met de problemen.

 

We doorlopen de volgende elementen:

  • begrijpen van de problemen
  • meten van de huidige prestatie
  • analyseren van oorzaken
  • bepalen effectieve oplossingen
  • implementeren en controleren effect oplossing
  • team workshop ‘De Wereld van Verschil’, voor effectiever samenwerken en elkaars sterke kanten beter benutten

Praktische informatie

Het programma ‘Samenwerken Versterken’ duurt 3 maanden en vindt voornamelijk plaats op jouw bedrijfslocatie en kunnen ook online meetings bevatten. De projectbegeleiding is gemiddeld twee dagen per week en de overige werkdagen ben ik beschikbaar voor vragen. Vragen beantwoord ik uiterlijk binnen 24 uur. Ik zorg voor de materialen van workshops. Voor diverse werkzaamheden heb ik templates beschikbaar.

Door ieder teamlid zal tijd geïnvesteerd moeten worden in het succesvol volbrengen van het project. Houd rekening met tijd voor workshops, meetings, acties uitwerken van gemiddeld 1 dag per week per teamlid. Na dit 3-maanden programma zijn er effectieve oplossingen geïmplementeerd om beter en slimmer samen te werken.

Wat levert het je op?

  • Inzicht in wat jou belemmert in de groei van je onderneming
  • Het huidige proces is duidelijk in kaart gebracht
  • Jij en je team hebben inzicht in de knelpunten van de onderlinge samenwerkingen
  • Inzicht in de huidige prestatie door te meten
  • Bottle necks, vertragingen, problemen en fouten worden opgelost
  • Miscommunicaties en verschillende inzichten worden opgehelderd
  • Analyse van de grondoorzaken
  • Effectieve oplossingen
  • De veranderingen worden aangedragen en geaccepteerd door het team
  • Je team leert hoe je kiest voor de beste oplossing
  • Er is een heldere beschrijving van het nieuwe proces
  • Taken en verantwoordelijkheden zijn goed afgestemd
  • Implementatie van het nieuwe proces
  • Er kan meer werk worden verzet met dezelfde mensen
  • Er is ruimte voor meer klantvragen
  • Controle en meting van de nieuwe werkwijze
  • Tijd voor het team om te blijven doorwerken aan de operationele taken

Over mij

Van nature bedenk ik altijd of het beter en sneller kan. Ik ben enorm oplossingsgericht en zie overal mogelijkheden. In projectwerk voel ik mij als een vis in het water en ik ontdekte hier mijn passie voor procesoptimalisatie. Klantgerichtheid is er bij mij ‘ingebakken’, letterlijk en figuurlijk als banketbakkersdochter. Het is belangrijk om te luisteren naar je klanten. Ga serieus om met klant feedback en klachten. En gebruik deze informatie om je processen te verbeteren. Je realiseert kortere doorlooptijden, lagere kosten en hogere klanttevredenheid. Zodat je klanten graag zakendoen met je. En graag klant blijven. Je verbetert je bedrijfsresultaten en je klanten zijn happy. Ja! Daar word ik heel blij van. Het geeft mij veel energie en voldoening.

Referenties

“Ik heb het genoegen gehad met je te mogen werken, toen ik bij Cryo services kwam werken in 2007. Wanneer Salto ook alweer is geïntroduceerd weet ik niet meer precies, maar ik weet wel dat de training die jij gaf, heel duidelijk en prettig was. Klare taal (Jip en Janneke taal zoals ik het graag noem) en goed te volgen, uit te voeren en in praktijk te brengen met de door jou opgestelde en verspreide documentatie. Was een mooi pakket om mee te werken. Als we vragen hadden werd daar altijd netjes op gereageerd en ook altijd even vriendelijk.”

Mirjam Mulder

Medewerkster planning & administratie, Benelux

“I had the opportunity and the privilege to work with Marie Jose during our SAP project implementation. She was always kind and supportive to me. Our project meetings were very effective and productive because of Marie Jose amazing managing skills. Anyone would be lucky to work with such an optimistic and supportive person!”

Raluca Andreea Parvulescu

SAP consultant, Romania

Veel gestelde vragen

Welke capaciteiten moeten mijn medewerkers hebben om in zo’n team te kunnen werken?

Het belangrijkste is dat zij de inhoud van hun dagelijkse werk kennen en bekend zijn met de problemen die zich voordoen. Verder begeleid ik hen om de acties uit te voeren die aansluiten bij het stappenplan.

 

 Hoe weet ik dat de investering het waard is?

Hoeveel omzet zou je meer kunnen halen als je kunt doorgroeien met je onderneming? En dagelijks inefficiënt werken kost aardig wat geld. Over het algemeen zijn 10% – 40% van bedrijfskosten onnodig. Deze kosten worden veroorzaakt doordat werk niet in één keer goed gaat. En hoeveel klanten vertrekken vanwege gebrek aan goede service? Het kost tijd en geld om weer nieuwe klanten aan te trekken. Het is beter om te investeren om klanten te behouden. Bovendien is werken in een bedrijf waar herhaaldelijke problemen zich voordoen niet motiverend. Je hebt eerder kans dat goede medewerkers je onderneming verlaten. Weer op zoek naar nieuwe kandidaten en inwerken.

Wil jij meer tevreden klanten en een beter bedrijfsresultaat?

Wil jij groeien met je onderneming, een sterker team, slimmer werken, geen herhaaldelijke fouten en de service richting je klanten verbeteren? Dan begint dat met het begrijpen van de problemen en de oorzaken daarvan. Als je dit weet, dan kun je werken aan structurele oplossingen. Het 3-maanden programma is effectief, leerzaam voor je team en zorgt voor slimmere en betere samenwerking. Je bespaart tijd, kosten, je verbetert je bedrijfsresultaat en zorgt voor meer werkplezier in je onderneming!

Wil jij snel impact maken en ben je bereid snel beslissingen te nemen? Lees dan ook eens meer over het week programma ‘Slimmer Werken’.

 

Zijn er veel stakeholders betrokken en betreffen de problemen meerdere afdelingen en vestigingen? Of spelen er ook ICT vraagstukken in de procesoptimalisatie? Dan kan het zijn dat het programma ‘Optimaal Groeien’ de beste keuze is voor jouw onderneming.