Klantinformatie

Wat is het nut van klantinformatie?!

Over het algemeen zie ik dat bedrijven klantinformatie meer kunnen benutten.

Voordat je profijt kunt hebben van deze klantinformatie, is de basis een goede registratie. Om klantinformatie te kunnen gebruiken voor een soepel proces en inzichten, doorloop je de volgende stappen:

  • Bepaal hoe je je klanten wilt segmenteren (afname, gedrag, omvang, sector, …)
  • Bepaal welke klantinformatie relevant is en toegestaan om te registreren
  • Maak interne afspraken waar welke klantinformatie wordt geregistreerd (centraal met koppelingen waar nodig)
  • Registreer relevante informatie uniform en volledig
  • Borg klantafspraken (prijzen, betalingstermijn, enzovoort)
  • Houd wijzigingen bij in klantinformatie en klantafspraken
  • Registreer contact momenten en inhoud

Veel bedrijven kunnen de order historie zien van een klant. En dan is het wel belangrijk dat de klant 1x is geregistreerd en niet meerdere keren. Bij meerdere klantnummers voor 1 klant is de klantinformatie over meerdere klantnummers verspreid en zorgt weer voor een incompleet beeld en vervuiling van de data.

Er zijn veel voordelen om bovenstaande stappen uit te voeren en de volgende extra mogelijkheden te hebben:

  • Inzicht in de winstgevendheid per klantgroep
  • Richting voor groei – bepalen welk klantsegment het meest aantrekkelijk is voor jouw bedrijf
  • Betere data kwaliteit – goed en makkelijk beheer van klantinformatie door centrale registratie
  • Zicht op gemaakte klantafspraken
  • Factureren volgens klantafspraken
  • Professioneel overkomen – door direct zicht op klanthistorie en contacten wanneer de klant belt

In de praktijk zie ik dat klantafspraken staan vermeld in een contract (een pdf-document) en niet alle afspraken worden vastgelegd in het systeem. Het wordt dan moeilijker om klantafspraken goed na te komen. Een contract pdf-document wordt niet continue geraadpleegd en dat is begrijpelijk, want dat kost extra tijd. Terwijl afspraken nakomen belangrijk is om een betrouwbare zakelijke partner te zijn.

Het maken van een afspraak, geeft je een belangrijke taak. Stel je de klant toch teleur, mis je de kans op een ambassadeur. Dus leg je afspraken goed vast en voorkom voor je klant een last. Kom je afspraken na. Maak je meer kans op een aanbeveling? Ja!

Heb jij klantinformatie goed ingeregeld in je werkprocessen? Mocht je er vragen over hebben, dan kom ik graag een keer met je sparren. Stuur mij een berichtje en we plannen een afspraak in.